راهنمای گام به گام نحوه انجام اسپلایس گرم تسمه نقاله

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
اسپلایس گرم تسمه نقاله

اسپلایس گرم تسمه نقاله یکی از روش های اتصال دو سر تسمه نقاله به یکدیگر است. این نوع اسپلایس به نام های دیگری مانند آپارات گرم تسمه نقاله یا ولکانایز گرم تسمه نقاله نیز شناخته می شود. پس از اسپلایس تسمه نقاله، محل اسپلایس انجام شده ضعیف ترین قسمت تسمه نقاله خواهد بود و معمولا پارگی مجدد تسمه نقاله در این نقطه اتفاق می افتد. اسپلایس گرم تسمه نقاله نسبت به روش های دیگر بیشترین استحکام را در محل اسپلایس ایجاد می کند که این امر موجب طول عمر بیشتر تسمه نقاله می گردد. در واقع می توان گفت اسپلایس گرم بهترین نوع اسپلایس به شمار می رود.

در نقطه ی مقابل، از ایرادات این روش می توان به گران تر بودن و توقف بیشتر خط تولید نسبت به روش های دیگر اشاره کرد. در این مطلب قصد داریم شما را به صورت کامل با نحوه انجام اسپلایس گرم تسمه نقاله و ابزار مورد نیاز برای اجرای آن آشنا کنیم. البته واضح است که انجام این نوع اسپلایس تنها با مطالعه این مطلب امکان پذیر نبوده و آپارات گرم تسمه نقاله باید توسط اپراتورهای با تجربه انجام شود.

ابزار مورد نیاز برای انجام اسپلایس گرم تسمه نقاله

برای اتصال دو سر تسمه نقاله به روش آپارات گرم، به یک دستگاه ولکانایز گرم تسمه نقاله و ابزار و وسایل خاصی نیاز خواهید داشت. اما تاکید می کنیم که تنها با داشتن این ابزار و مطالعه ی تئوریک نمی توان عملیات را به درستی انجام داد و ممکن است پافشاری برای انجام این کار بدون داشتن تجربه ی کافی، به بروز حادثه برای پرسنل منجر شود. یک اپراتور باتجربه ی آپارات گرم باید ابزارش را شناخته و عملکرد آنها را درک کند. دانستن مراحل دقیق انجام اسپلایس و داشتن تجربه ی میدانی کافی نیز از دیگر ویژگی های مورد نیاز یک اپراتور خوب است.

اما برای انجام ولکانایز گرم تسمه نقاله به این دستگاه ها، ابزار و تجهیزات نیاز پیدا خواهید کرد:

شرایط مطلوب برای انجام یک اسپلایس گرم کارآمد

اگر می خواهید یک اسپلایس بی نقص و قابل اتکا داشته باشید که در آینده دوباره به راحتی پاره نشده و خطرآفرین نباشد، باید شرایط مطلوبی برای انجام اسپلایس فراهم کنید. برای این کار باید در استفاده از تجهیزات و ابزار احتیاط کامل به خرج داده و از آنها به درستی استفاده کنید.

به علاوه سطح تسمه نقاله باید تمیز و خشک باشد. پس لازم است قبل از شروع ولکانایز گرم، سطح تسمه نقاله را به خوبی تمیز و خشک کرده و مطمئن شوید هیچگونه مواد اضافی روی آن باقی نمانده باشد. دمای محیط نیز بهتر است بین 10 تا 45 درجه سانتی گراد باشد تا اسپلایس تسمه نقاله به درستی صورت گرفته و دستگاه پرس ولکانایز به بهترین نحو عمل کند.

آماده کردن تسمه نقاله جهت انجام اسپلایس

بعد از انتخاب تجهیزات و فراهم آوردن شرایط مطلوب، نوبت به آماده کردن تسمه نقاله برای آغاز عملیات اسپلایس می رسد. برای انجام هر چه بهتر این عملیات باید چند عامل مهم را با یکدیگر بررسی کنیم.

اسپلایس گرم تسمه نقاله

زاویه برش مورب تسمه نقاله

معمولا برای داشتن یک اسپلایس بی نقص و مطمئن، باید از تکنیک های مشخصی استفاده کرد. یکی از این تکنیک ها، استفاده از استاندارد DIN است. این استاندارد بر اساس نوع تسمه نقاله و محل استفاده ی آن، تعداد پله و طول پله زاویه برش مناسب را پیشنهاد می دهد. از مرسوم ترین زاویه های برش زاویه 16.7 درجه است. همانند شکل بالا برای ایجاد برش 16.7 درجه مقدار x باید 0.3 برابر عرض تسمه نقاله باشد.

اسپلایس گرم تسمه نقاله

جهت برش پلکانی تسمه نقاله

برش پلکانی تسمه نقاله (که با توجه به تعداد لایه های منجید آن زده می شود) را می توان در دو جهت انجام داد:

  • برش در راستای جهت حرکت سیستم تسمه نقاله
  • برش در خلاف جهت حرکت سیستم تسمه نقاله

توصیه این است که برای دست یافتن به نتایج بهتر به هنگام آپارات گرم تسمه نقاله و مقاومت بالاتر آن در برابر اسکریپرهای پرتنشی که سر راهش قرار گرفته اند، برش را در راستای حرکت سیستم بزنید. در غیر این صورت عمر اسپلایس کاهش خواهد یافت.

انتخاب محل انجام ولکانایز گرم تسمه نقاله

انتخاب محل انجام ولکانایز برای ساده تر شدن روند عملیات بسیار حائز اهمیت می باشد. بهترین محل برای انجام اسپلایس محلی مسطح و بدون شیب است. اتصال دو سر تسمه نقاله با روش اسپلایس گرم در یک محل شیب دار کار را بسیار سخت می کند. در صورتی که سیستم تسمه نقاله روی یک سطح شیب دار قرار گرفته باشد، بهترین محل برای انجام اسپلایس در قسمت پولی انتهایی است.

تنظیم موقعیت پولی کششی

بالاتر کشیدن پولی کششی و کاهش فشار از روی تسمه نقاله برای انجام آپارات گرم بسیار اهمیت دارد. اتصال دو سر تسمه نقاله در شرایطی که فشار کمتری روی آن باشد بسیار راحت تر است. البته باید اطمینان حاصل کنید در هنگام اسپلایس تسمه نقاله از جابجایی و حرکت ناگهانی آن جلوگیری شود که برای این مورد نیز می توانید از کلمپ کشنده تسمه نقاله استفاده نمایید.

آماده کردن دو سر تسمه نقاله

همانطور که گفتیم اولین گام فیکس کردن دو سر تسمه نقاله توسط کلمپ کشنده است. هر دو انتهای تسمه نقاله باید تمیز و بدون زدگی یا پارگی باشند. حالا دو سر تسمه را روی یکدیگر قرار می دهیم. این قسمت همپوشانی شده باید مطابق با برش مورب تسمه نقاله باشد.

سپس باید خط وسط دو سر تسمه نقاله را مشخص کرده و هر دو سر آن را دقیقا در راستای خط وسط قرار دهید.

چارت برش استاندارد تسمه نقاله های منجیددار برای اسپلایس گرم

شروع عملیات اسپلایس گرم تسمه نقاله

تا به اینجا در مورد ابزار و تجهیزات مورد نیاز و مفهوم کلی ولکانایز گرم صحبت کرده ایم. اما حال می خواهیم سراغ خود عملیات اسپلایس رفته و مراحلش را به یکدیگر بررسی کنیم.

تا کنون هر دو سمت تسمه نقاله را به کلمپ محکم سر جای خود قرار داده و خط وسط تسمه نقاله را مشخص کرده ایم. حال باید مراحل اسپلایس را قدم به قدم روی هر دو سمت تسمه نقاله انجام دهیم.

آماده کردن سمت زیرین تسمه نقاله

اسپلایس گرم تسمه نقاله

  • همانند تصویر، سمت بالایی تسمه نقاله را تا زده تا انجام عملیات روی سمت زیرین آن ممکن باشد. همانطور که قبل تر گفتیم باید روی این سمت از تسمه نقاله با فرمول 0.3 x B (B = عرض تسمه نقاله) یک برش مورب ایجاد کنیم.

اسپلایس گرم تسمه نقاله

  • تسمه نقاله زیرین را تا زده و یک برش به موازات خط موربی که روی سمت دیگر تسمه نقاله کشیده اید به طول 25 میلی متر ایجاد کنید. دقت کنید که در هنگام انجام این برش زاویه بین کاتر و سطح تسمه نقاله حدود 45 درجه باشد.

اسپلایس گرم تسمه نقاله

  • تسمه نقاله را به حالت اولیه بازگردانده و طول اسپلایس، طول برش های پله ای و لبه های لاستیکی را با توجه به چارت استاندارد مشخص کنید. بعد از انجام این کار یک خط موازی دیگر به فاصله 25 میلی متری از خط طولی اسپلایس مشخص کنید و یک برش با زاویه حدودا 45 درجه روی این خط ایجاد کنید. حتما مراقب باشید که لایه ی منجید دست نخورده و بدون آسیب باقی بماند.

اسپلایس گرم تسمه نقاله

  • کاور لاستیکی را به صورت نوارهای باریک 25 الی 35 میلی متری برش داده و توسط انبر جدا کنید.

اسپلایس گرم تسمه نقاله

  • لایه ی منجید بالایی را برش داده و از روی تسمه نقاله جدا کنید. لایه های منجید بعدی را با توجه به طول برش های پله ای علامتگذاری کرده و آنها را برش داده و جدا کنید. دقت داشته باشید که آخرین لایه ی منجید باید روی تسمه نقاله باقی بماند.

آماده کردن سمت بالایی تسمه نقاله

اسپلایس گرم تسمه نقاله

  • سمت بالایی تسمه نقاله را روی سمت زیرین قرار داده و مطمئن شوید که دقیقا روی یکدیگر قرار گرفته اند. حالا دقیقا علامت هایی که برای تسمه نقاله پایینی ایجاد کرده اید را برای این سمت از تسمه نقاله هم ایجاد کنید.
  • طول اضافی بخش بالایی تسمه نقاله را بریده و آن را روی بخش پایینی قرار دهید.

اسپلایس گرم تسمه نقاله

  • طبق مراحل گفته شده برای سمت پایینی تسمه نقاله، این سمت از تسمه نقاله را هم برش دهید.
  • حالا دو سمت تسمه نقاله را روی یکدیگر قرار دهید. دقت کنید که پله های برش خورده دقیقا بر یکدیگر منطبق باشند. در صورت نیاز این پله ها را اصلاح کنید. به علاوه مطمئن شوید که لبه های هر دو سمت تسمه نقاله بر یکدیگر منطبق باشند.

اتصال دو سر تسمه نقاله به یکدیگر

مرحله بعدی اسپلایس گرم تسمه نقاله، اتصال دو سر آن به یکدیگر است. بعد از برش، حالا باید سطح هر دوس سمت نوار نقاله را با استفاده از دستگاه ساب زبر کنیم. البته این عملیات علاوه بر زبر کردن سطح به تمیز شدن آن نیز کمک زیادی می کند. سپس به دقت تسمه را تمیز کرده و با کمک یک قلم موی نرم اجازه ندهید گرد و غبار یا مواد دیگری روی آن باقی بماند.

سپس باید سطح قسمت های برش خورده ی تسمه نقاله را به سولوشن یا مواد اسپلایس آغشته کنیم. بعد از اینکه تمام سطح به مواد اسپلایس آغشته شد، باید برای حدود 30 دقیقه به آن فرصت خشک شدن بدهیم و سپس برای بار دوم مواد سولوشن را روی تسمه نقاله می زنیم. دوباره حدود 30 دقیقه صبر می کنیم تا مواد خشک شوند.

حالا باید از رابر خام (لاستیک خام) روی محل اسپلایس استفاده کرده و مطمئن شویم که زیر آن هوایی باقی نماند. پس از رولر و غلتک های مخصوص برای هواگیری استفاده کرده و سپس پوشش محافظ رابرها را جدا می کنیم.

بعد از انجام این کار، باید دو سمت نوار نقاله را به دقت روی یکدیگر قرار دهیم و مطمئن شویم که هیچ هوایی بین آنها باقی نمی ماند. باز هم تاکید می کنید که هر دو سمت تسمه نقاله باید کاملا از نظر طولی و عرضی بر روی یکدیگر منطبق باشند.

مرحله نهایی اسپلایس گرم تسمه نقاله

در نهایت و پس از به اتمام رساندن تمام مراحل آماده سازی، نوبت به قرار دادن تسمه نقاله بین اتوهای گرم شونده ی دستگاه پرس ولکانایز می رسد. اندازه این دستگاه باید به اندازه ای باشد که کل منطقه ی اسپلایس را تحت پوشش قرار دهد. پس از قرار دادن تسمه نقاله در دستگاه پرس ولکانایز نوار نقاله و محکم کردن پیچ های آن، میزان دما، فشار، مدت زمان پخت و دمای خنک سازی را با توجه به مشخصات تسمه نقاله و دستورالعمل دستگاه پرس، روی مقادیر مشخص تنظیم کنید.

بعد از طی شدن همه ی مراحل اسپلایس، دستگاه را خاموش کرده و اجازه دهید تسمه نقاله تا زمانی که خنک شود تحت فشار باقی بماند. روند خنک شدن دستگاه می تواند با روش خنک کاری با آب تسریع شود. سپس دستگاه را باز کرده، نوار نقاله را از داخل آن در بیاورید و رابرهای اضافی باقی مانده روی لبه های اسپلایس را ببرید.

 

مترجم و مولف: ذوالفقار شوقی

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خنک کاری و سایر عوامل مهم در روند اتصال دو سر تسمه نقاله به یکدیگر با روش ولکانایز گرم، می توانید مقاله ی عوامل موثر بر استحکام تسمه نقاله را مطالعه فرمایید.

نظرات کاربران

نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید

اولین نفری باشید که دیدگاهی را ارسال می کنید برای “راهنمای گام به گام نحوه انجام اسپلایس گرم تسمه نقاله”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست مشاوره
021-44985667

نیاز به مشاوره دارید

فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.