استفاده از اسکریپر گسسته دو ردیفه به عنوان یک روش موثر در تمیزکاری تسمه نقاله

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
تمیزکاری تسمه نقاله

تمیزکاری تسمه نقاله

در شاخه های مختلف صنعت، از سیستم تسمه نقاله، به طور گسترده ای برای حمل و انتقال مواد استفاده می شود. تجربه و برخی تحقیقات علمی، ضروری بودن تمیزکاری تسمه نقاله را اثبات نموده است.

نبود یک سیستم تعمیر و نگهداری مناسب در شرایط عملیاتی سخت منجر به خرابی، افت کیفیت محصولات و در نتیجه ضررهای مالی می شود. روش تمیز کردن تسمه نقاله بخش مهمی از کل فرآیند تولید است. تمیزکننده ها به ما کمک می کنند تا یکی از مهمترین مشکلاتی را که در عملکرد تسمه نقاله ها وجود دارد را حل کنیم: یعنی مشکل بازگشت یا ریزش مواد ناشی از چسبندگی مواد انتقالی به تسمه نقاله در حین بارگیری، حمل و تخلیه که ممکن است باعث بروز مشکلات زیادی اعم از انحراف تسمه نقاله شوند.

سیستم تمیزکاری تسمه نقاله باید در مرحله طراحی سیستم تسمه نقاله ایجاد شود. حل مشکل تمیزکاری در حین تولید پرهزینه تر است و کارایی کمتری دارد. با این حال، در بسیاری از خطوط انتقال در حین کارکرد سیستم بفکر رفع این مشکل می افتند.

دلایل متعددی وجود دارد که میزان قابل توجهی از مواد انتقالی به سطوح کاری تسمه های نقاله می چسبند. سپس، در تماس با رولیک ها و ایدلر های تسمه نقاله به تدریج به زمین می افتند و کل فضای زیر نقاله را پر می کنند.

این مورد علاوه بر اختلال در کارکرد تسمه نقاله، با چسبیدن مواد به غلطک ها باعث اختلال در عملکرد آن نیز می شوند. همچنین این مواد می توانند علاوه بر خورده شدن و خرابی رولیک ها، باعث انحراف تسمه نقاله نیز شوند. در این حالت تسمه نقاله به یک طرف کشیده می شود و با نزدیک شدن به پایه های سازه سیستم تسمه نقاله، باعث ساییده شدن و از بین رفتن آن می شود.

جمع آوری مواد ریخته شده در زیر سیستم تسمه نقاله (بخصوص در برخی مکان ها که گیاهان هرز نیز روییده اند) بسیار طاقت فرساست همچنین برای سلامتی کارگران نیز خطرناک است. همه این موارد ذکر شده باعث کاهش کارایی سیستم تسمه نقاله می شود.

فارغ از ماهیت چسبندگی بین مواد انتقالی و سطح تسمه نقاله، مواد چسبنده به تسمه نقاله را به 5 قسمت تقسیم بندی می کنند:

  1. Loose : منظور موادی مثل شن وماسه خشک، سنگ گرانیت خرد شده و کنسانتره سنگ معدن یا سایر موادی است که در اثر حرکت یا قرار گرفتن در معرض هوا ، جریان باد یا آب و هوا قادر به معلق شدن یا ریختن از روی تسمه نقاله است. در این نوع مواد ضخامت لایه چسبیده به تسمه نقاله برابر با اندازه متوسط ذرات است.
  2. aggregate-loose: این نوع مواد همان مواد نوع یک ولی با رطوبت است. در این نوع مواد ضخامت لایه چسبیده به تسمه نقاله برابر با اندازه بزرگترین ذره چسبیده به تسمه نقاله است.
  3. aggregate-plastic: این نوع شامل سنگهای رسی سنگین و سنگ معدنهای فلزات آهنی و غیر آهنی با رطوبت بیشتر از 10 درصد است. ضخامت لایه چسبیده به تسمه نقاله به طور قابل توجهی از اندازه متوسط ذرات بیشتر است.
  4. aggregate-monolithic: این نوع شامل سنگهای سنگین مرطوب ، زغال سنگ و سایر موادی که در دمای کمتر از دمای انجماد است. ضخامت لایه چسبیده به سطح تسمه نقاله بزرگتر از اندازه متوسط ذرات است.
  5. loose-fixed: این نوع شامل ماسه و کیک پس از عملیات حرارتی در دمای بالاتر از 100 درجه سانتی گراد است. ضخامت لایه چسبیده به سطح تسمه نقاله با اندازه متوسط ذرات برابر است.

تمیزکننده ها براساس نوع عملکرد برای 4 مورد اول مناسب هستند. اسکریپرهای تمیزکننده تسمه نقاله، نسبت به سایر تمیزکننده ها ساده تر، موثرتر و مقرون به صرفه تر هستند. همچنین با ایجاد برخی تغییرات در این اسکریپرها، می توان اثرگذاری این نوع تمیزکننده ها را نیز افزایش داد. این مورد را می توان با محاسبات مهندسی نیز اثبات نمود.

این مقاله مزایای استفاده از اسکریپر گسسته دو ردیفه را در مقایسه با یک اسکریپر معمولی یکپارچه مورد بررسی قرار داده است. توجه داشته باشید که در کل اسکریپرهای گسسته به علت اینکه طول بیشتری را تحت پوشش قرار می دهند از اسکریپرهای یکپارچه موثرتر هستند (طول اسکریپر یکپارچه معمولا برابر عرض تسمه نقاله است).

تمیزکاری تسمه نقاله

اسکریپرهای گسسته علاوه بر اینکه تعمیر و نگه داری مقرون به صرفه تری دارند فشاری که به لایه چسبیده به سطح تسمه نقاله وارد می کنند حدود 15 درصد بیشتر است (البته این عدد با توجه به عرض هر تیغه و تعداد تیغه متغیر است).  همچنین با استفاده از این اسکریپرهای گسسته 2 ردیفه هر سطح تسمه نقاله دوبار تمیزکاری می شود که این نیز به بهبود تمیزکاری تسمه نقاله کمک شایانی می کند.

نتیجه کلی مقاله:

اسکریپرهای گسسته علاوه بر اینکه تعمیر و نگه داری مقرون به صرفه تری دارند، فشاری که به لایه چسبیده به سطح تسمه نقاله وارد می کنند حدود 15 درصد بیشتر از اسکریپر یکپارچه است که این مورد باعث تمیزکاری بهتر تسمه نقاله توسط این اسکریپرها می شود.

 

گردآورنده: فرزاد شیرمحمدلی

نظرات کاربران

نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید

اولین نفری باشید که دیدگاهی را ارسال می کنید برای “استفاده از اسکریپر گسسته دو ردیفه به عنوان یک روش موثر در تمیزکاری تسمه نقاله”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست مشاوره
021-44985667

نیاز به مشاوره دارید

فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.