روش های کارآمد برای افزایش طول عمر تسمه نقاله

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
افزایش طول عمر تسمه نقاله

زمانی که تسمه نقاله به علل مختلف نیاز به تعویض شدن پیدا می کند، توقف قابل ملاحظه ی سیستم انتقال مواد امری غیر قابل اجتناب خواهد بود. حتی اگر تعمیر یا تعویض تسمه نقاله از قبل برنامه ریزی شده باشد نیز انجام این کار بسیار پر هزینه است، اما در صورتی که این امر به صورت اتفاقی رخ دهد هزینه ها به طور چشمگیری بالاتر خواهند رفت. راه حل به حداقل رساندن توقف خط تولید و هزینه های ناشی از آن تنها افزایش طول عمر تسمه نقاله است. مراقبت از تسمه نقاله به عوامل مختلفی همچون طراحی سیستم و بازرسی روزمره از تسمه نقاله جهت انجام تعمیرات مورد نیاز بستگی دارد. برای انجام هر چه بهتر این کار، در این مقاله روش هایی برای افزایش طول عمر تسمه نقاله را گردآوری کرده ایم.

افزایش طول عمر تسمه نقاله

طول عمر معمول و طبیعی تسمه نقاله

اکثر تسمه نقاله ها حداقل سه سال عمر مفید دارند. پس اگر زودتر از این موعد نیاز به تعویض آنها پیدا می کنید، شاید طراحی سیستم انتقال مواد به درستی انجام نشده یا نوع تسمه نقاله ای که انتخاب کرده اید برای مورد مصرف شما مناسب نیست. مشاهده شده برخی از مصرف کنندگان حتی تا ده سال نیز از یک تسمه نقاله استفاده کرده اند و این نشان می دهد بالا بردن طول عمر تسمه نقاله امکان پذیر است. با این حال، این امر به نوع و شدت مصرف شما از تسمه نقاله نیز بستگی دارد.

طول تسمه نقاله در طول عمر آن موثر است

مهم ترین عامل بالا یا پایین بودن عمر تسمه نقاله طول آن است. چرا که اکثر صدماتی که تسمه نقاله متحمل می شود مربوط به نقطه بارگیری (جایی که مواد روی تسمه نقاله می ریزند) هستند. به محض اینکه تسمه مواد بارگیری شده را به سرعت حرکت داده و جلوتر می برد، مواد از حرکت می ایستند. در چنین حالتی خبری از سایش تسمه نقاله نخواهد بود.

تمامی نقاط تسمه نقاله در کوتاه مدت چنین برخوردی را تجربه خواهند کرد. اما تعداد دفعاتی که آنها مجبور به تحمل چنین برخوردی هستند در تسمه نقاله های کوتاه به نسبت تسمه نقاله های بلندتر بیشتر است. پس می توان گفت تسمه نقاله های بلندتر در صورتی که مشکلات دیگری در سیستم انتقال مواد موجود نباشد، طول عمر بیشتری خواهند داشت.

افزایش طول عمر تسمه نقاله

مشکلات طراحی سیستم و طول عمر تسمه نقاله

مهم ترین نکته ای که باید مد نظر قرار دهیم نحوه ی بارگیری مواد است. هر چه نیروی ضرباتی که مواد به تسمه نقاله می زنند کمتر باشد، طول عمر تسمه نقاله نیز بیشتر خواهد بود. اگر محل شوتینگ یا منطقه ی بارگیری به درستی طراحی شده باشد، مواد به آرامی وسط تسمه نقاله ریخته خواهند شد. بهترین سیستم بارگیری از نظر طراحی، سیستمی است که هنگام ریختن مواد کمی آنها را رو به جلو پرتاب می کند. چرا که این کار باعث کاهش فشار از روی تسمه نقاله می شود. همچنین قرار دادن توری یا نرده در محل شوت باعث می شود تکه های خیلی بزرگ مواد به طور مستقیم روی تسمه نقاله فرود نیایند.

قطر درایو پولی (Drive pulley) نیز یکی دیگر از عوامل مهم در افزایش طول عمر تسمه نقاله است. یک پولی با قطر کمتر باعث می شود تسمه نقاله بیشتر تغییر شکل داده و در نتیجه احتمال ترک خوردن تسمه نقاله را نیز بالاتر می رود. همیشه بر اساس جنس و ضخامت تسمه نقاله در مورد قطر درایو پولی سیستم انتقال مواد خود تصمیم بگیرید.

در مورد استفاده از سیستم انتقال مواد در صنایع معدن یا کشاورزی، گرد و خاک همیشه یک مشکل قابل توجه بوده است. این مشکل به این صورت بروز می کند که گرد و خاک وارد بلبرینگ ها شده و در نتیجه مقاومت و کشش تسمه نقاله را بالاتر می برد. با اینکه از بین بردن کامل گرد و خاک امری دور از ذهن است، اما استفاده از یک سیستم مهار گرد و غبار می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

یکی دیگر از عوامل مهم در زمینه ی بالا بردن طول عمر تسمه نقاله، استحکام تسمه نقاله در برابر فشار (کیلوگرم بر متر مربع) است که متاسفانه گاهی در نظر گرفته نمی شود. عاملی که اغلب اوقات باعث بروز مشکل برای تسمه نقاله می شود. پس حتما فشار وارد شونده به تسمه نقاله را محاسبه کنید و آن را با تامین کننده ی تسمه نقاله ی خود در میان بگذارید.

ضرورت تعمیرات متداوم

به علاوه ی مشکلاتی که مربوط به طراحی سیستم انتقال مواد می باشند، موارد زیادی هستند که باید به صورت روزمره به هنگام عملکرد سیستم بازرسی و چک شوند. توصیه می شود به صورت متداوم و روزمره موارد زیر را بررسی کنید:

انحراف تسمه نقاله زمانی رخ می دهد که تسمه نقاله به یک سمت از استراکچر سیستم منحرف می شود. این اتفاق باعث می شود نوار نقاله دچار زدگی یا سایش شود. حتی در مواردی مشاهده شده که استراکچر سیستم نیز در اصطکاک با تسمه نقاله دچار مشکلات زیادی می شود که بسیار خطرناک خواهند بود. پس بازرسی روزمره و مطمئن شدن از عدم انحراف نوار نقاله می تواند باعث افزایش طول عمر تسمه نقاله و کاهش خطرات ناشی از بی توجهی به این مسئله شود. برای حل مشکل انحراف تسمه نقاله می توانید از انحراف گیرهای شرکت هوش Hosch آلمان و یا دیگر انحراف گیرهای موجود استفاده کنید.

مواد بازگشتی به موادی اطلاق می شود که به تسمه نقاله چسبیده و در محل شوت در قسمت انتهایی سیستم تخلیه نمی شوند. این مواد باعث افزایش فشار روی تسمه نقاله شده و مشکلات زیادی برای سیستم انتقال مواد ایجاد می کنند. برای حل این مشکل می توانید از اسکریپرهای با کیفیت شرکت هوش Hosch آلمان و یا دیگر اسکریپرهای موجود استفاده کنید.

افزایش طول عمر تسمه نقاله

اما مورد بعدی سر خوردن تسمه نقاله روی پولی است. زمانی که این اتفاق رخ می دهد، سطح زیرین نوار نقاله دچار سایش شده و باعث می شود موتور سخت تر کار کند و فشار بیشتری به تسمه نقاله وارد شود. به علاوه خود تسمه نقاله نیز پس از مدتی دچار کشیدگی شده و در نهایت پاره می شود. فرساش پولی لگینگ اصلی ترین دلیل بروز چنین مشکلی است. لگینگ در طول زمانی حدودا 3 تا 5 ساله دچار سایش شده و در نهایت منجر به سر خوردن نوار نقاله می شود. راه حل جلوگیری از این مشکل تعویض پولی لگینگ به محض مشاهده ی چنین مشکلی است. پولی لگینگ سرامیکی عمری دو برابر بیشتر از سایر لگینگ ها دارد. یکی از خدمات شرکت آترین اشتاد نصب پولی لگینگ سرامیکی با بالاترین کیفیت ممکن است.

نوار نقاله ممکن است به دلایل مختلفی دچار پارگی های جزئی شود. این فرسایش ها و پارگی های جزئی در نهایت آنقدر بزرگ می شوند که باعث پارگی کامل تسمه نقاله خواهند شد. جستجو برای یافتن چنین پارگی هایی روی سطح تسمه نقاله می تواند از بروز چنین مشکلی در مقیاس بزرگتر جلوگیری کند. پس بهتر است به صورت رومزه این مورد را کنترل کرده و در صورت مشاهده ی پارگی هر چه سریع تر برای تعمیر تسمه نقاله اقدام کنید. برای رفع چنین مشکلاتی می توانید از رزین ها و یا چسب های پلیمری مخصوص شرکت آترین اشتاد بهره ببرید.

فواید ارزیابی تسمه نقاله

هدف از این ارزیابی ها تشخیص مشکلات تسمه نقاله برای برطرف کردن هر چه زودتر آنها است. این کار باید توسط گروهی از متخصصین تسمه نقاله انجام شود. آنها نکاتی که در بالا به آنها اشاره کردیم را بررسی کرده و از تجربه خود برای یافتن مشکلات بالقوه ای که ممکن است باعث کاهش طول عمر تسمه نقاله شوند استفاده می کنند. ارزیابی اصولی و عمل کردن به پیشنهادات متخصصین باعث افزایش طول عمر تسمه نقاله شده و توقف خط تولید را به حداقل می رساند.

جلوگیری از توقف و هدر رفتن وقت و هزینه

سیستم انتقال مواد برای بسیاری از صنایع یک سیستم حیاتی محسوب می شود اما در عین حال می تواند پاشنه آشیل آنها نیز باشد. اگر تسمه نقاله متوقف شود، راه های جایگزین انتقال مواد بسیار کند، نا کارآمد، پرهزینه و خطرناک خواهند بود.

مراقبت از تسمه نقاله طول عمر آن را به طرز قابل توجهی بالاتر خواهد برد و توقف برنامه ریزی نشده ی خط تولید را به حداقل می رساند. این یعنی افزایش بهره وری سیستم و کاهش هزینه ها!

 

مترجم: ذوالفقار شوقی

نظرات کاربران

نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید

اولین نفری باشید که دیدگاهی را ارسال می کنید برای “روش های کارآمد برای افزایش طول عمر تسمه نقاله”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست مشاوره
021-44985667

نیاز به مشاوره دارید

فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.